
Gitte Meyer Spanggaard
Dagplejer – Munkebo
Gitte
Om mig:Mit navn er Gitte, jeg er født i 1968 og er gift med Ole. Vi har sammen børnene Niklas, Julie og Daniel, hvor kun Daniel er hjemmeboende. I min fritid er jeg sammen med min familie og går til forskellige træningsaktiviteter.
Jeg har været dagplejer siden 2006. Igennem årene har jeg fået en del erfaring, med
børn med særlige behov, med tværfagligt samarbejde og tosprogede børn.
Mine værdier:
Mit overordnede mål er at skabe en tryg og stabil hverdag, med rig mulighed for leg og læring.
I et tæt samarbejde med forældrene, er der fokus på det enkelte barns udvikling, igennem programmet
hjernen og hjertet. Derudover lægger jeg stor vægt på selvstændighed, sprog ,motorik og sanser. Det
kommer til udtryk ved mange udendørs aktiviteter, jeg arbejder efter friluftsrådets grønne/blå spirers
principper.
Det er også vigtigt for mig at børnene trives og er glade samt har gode venskaber.
Det hele er med udgangspunkt i de nye styrkede læreplaner.
Forældresamarbejde:
Jeg lægger stor vægt på et godt forældresamarbejde, for mig er det vigtigt at i som forældre føler jer trygge
ved at aflevere jeres barn, da trygge forældre giver glade børn der trives.
Det er vigtig for mig at der er en gensidig respekt, og at man kan stille alle spørgsmål.
Hos mig er der rumlighed og plads til alle.
Natur, udeliv og science:
-Vi er ude i alt slags vejr.
-jeg er certificeret grønne spirer.
-Vi har en gruppe hvor vi laver planlagte aktiviteter i naturen med børnene en gang om ugen.
Eksempler:
-Vi ser hvem der kan kaste længst med en pind.
-Vi leger med blade: kaster med dem og begraver os i dem.
-Leger med vand.
-Går på tingfinder jagt efter insekter under træstammer.
-Vi udklækker pupper til sommerfugle.
-Vi løber ned af bakken.
-Vi har et stort træ vi ligger under på alle tider af året. Her kan vi se på grenene når det blæser, undres over
bladene der springer frem på grene og ser når de falde af igen. Stedet er også et vi bruger til at slappe af og
være sammen under.
-Vi laver fuglemad. Går på fuglejagt med hjemmelavede kikkerter.
-Sår frø, ligger kartofler. Passer grøntsager, vander, høster og smager.
Kommunikation og sprog:
-Læselege Eksempel: Kaj og Lise Den lille røde trold.
Han har en fin blå bold som han låner til sneglen . Bolden bliver væk. De leder efter den, men kan ikke finde
den. Trolden bliver ked af det og sneglen siger”jamen du har jo mig” og ruller sig sammen til en bold.
Til denne læselig snakker vi om bl.a. venskaber ,følelser og farver .
Vi har en blå bold, en snegl og en gul bold. Foruden bogen.
-Sprogkufferter/læseleg eksempel: bogen om Totte der skal til lægen og vaccineres.
Kufferten indholdet bog, stetoskop, sprøjte og plastre.
-Vi synger sange hvor fagter indgår.
-Jeg har lavet et sprogsamarbejde med forældrene. Givet dem en mulepose med sange, rim/remser og
farver med hjem. Det er så forældrenes opgave at bruge materialet sammen med børnene hjemme.
Dette er så noget der bliver arbejdet med både i legestuen og hjemme ved den enkelte
dagplejer. Tema/farver skifter så hver uge i en periode.
Krop, sanser og bevægelse:
-Eksempel: Motorikbane. Børnene får lov til at udfordre og eksperimentere med sig selv. Jeg sætter sig tæt
på så man er til rådighed, men blander sig ikke i legen.
-Eksempel: Jeg er tilgængelig på gulvet. Børnene begynder at kravle på mig. De
får”killeture”,”kæmpekrammere” dvs. klemmes hårdt og meget.”Bøllebank” som er klap på kroppen.-
Eksempel: Bevægelseslege som at kravle som en edderkop, hoppe som en frø, snog sig som en slange.
-Eksempel: Massage med forskellige bløde og hårde redskaber eller bare med hænderne.
-Ude: Hopper ned fra træstubbe, vi rutsjer, leger med sand, bære brænde, kører scooter, triller ned af
bakken, løber stærkt, gynger og snurrer rundt.
-Vi laver også mudderaftryk af fødder og hænder.
-Vi går også tit med bare tærer ude og inde.
Alsidig personlig udvikling:
-Når vi spiser tilbyder jeg smurt mad på et fad. Barnet får så selv lov at vælge hvilken det har lyst til at spise.
-Børnene er med til at dække bord, tage af bordet, sætte opvaskemaskinen og rydde op i fællesskab.
-Ved at have bøger tilgængelige for børnene, kan de selv vælge hvilen de gerne vil have læst højt.
-Når vi skal synger spørger jeg tit børnene hvilken sang vi skal synge.
-Både inde og ude skaber jeg muligheder for, at de kan skabe deres egen leg alene eller sammen med
andre.
Socialudvikling:
-Vi er i legestue og i gymnastiksalen en gang om ugen. Her oplever børnene det at være den del af en
gruppe. Det er jo selvfølgelig to forskellige grupper, men det oplever jeg giver børnene flere muligheder for
at skabe venskaber. Jeg ser en gensynsglæde og fællesskaber med børn fra andre dagplejere.
-Jeg lærer børnene at være en del af et børnefællesskab ved bl.a. at lærer dem at være en god ven. Jeg
anderkender og opmuntre til at de hjælper hinanden, og sætter samtidig ord på hvad en god ven er.
-Vi øver rigtig meget i at udsætte egens eget behov ved at øve turtagning. Vente på tur når man rutsjer,
vente på tur når man gerne vil gynge, og når der er en der bare lige har det stykke legetøj som man selv
gerne vil lege med.
Kultur, æstetik og fællesskab:
-Til de forskellige højtider laver vi ting som børnene får med hjem.
-Vi holder fødselsdag med flag/lys /sang.
-Vi låner bøger på biblioteket. Her kan vi også se film.
-Vi laver temaer eks. Farver, former.
-Vi er en del af et stort fællesskab i legestue og gymnastiksal.
En del af et mindre fællesskab hjemme i vores egen dagpleje.
Kursuser:
Førstehjælpskursus.
Inkluderende pædagogiske miljøer i dagtilbud og SFO
Sundhed er ikke kun hvad du spiser
Mentalisering i mødet med børn
ICDP 1. Del
Dagplejeuddannelsen del 1. 2. 3.
Certificeret naturdagplejer med grønt og blåt flag


















